Voorkom ellende, zorg voor duidelijke contracten

Met een klant, leverancier of werknemer heeft u een goede zakelijke relatie. Totdat er iets mis gaat. Er kan zomaar een juridisch geschil ontstaan en dan moet u terug kunnen vallen op een goede afspraken die zijn vastgelegd in een contract. Waar moet u aan denken?

Algemene voorwaarden: vormen de spelregels van uw samenwerking en bevatten heldere afspraken over zaken als betalingstermijn, levertijden, garantiebepalingen en aansprakelijkheid bij schade. Zorg ervoor dat uw klant ze heeft ontvangen vůůr de deal gesloten is. Ga niet zomaar het internet op om klakkeloos de algemene voorwaarden van andere bedrijven te kopiŽren. Want als de voorwaarden niet kloppen of als bepalingen in strijd zijn met de wet, kunnen ze door de rechter nietig worden verklaard. De algemene voorwaarden moeten bovendien afgestemd zijn op uw bedrijfsvoering, uw producten en diensten en uw klanten.

Inkoop- en verkoopcontract: bevatten een omschrijving van wat verhandeld wordt, de prijs die daarvoor betaald wordt en de garantiebepalingen. Ook worden er afspraken gemaakt over de leveringstermijn en wanneer facturen betaald moeten worden. Gaat u een specifieke opdracht uitvoeren, dan kunt u een 'Overeenkomst van opdracht' opstellen. Daarin staan afspraken over de aard en duur van de overeenkomst, uitvoering van het werk, vergoeding en bepalingen zoals zorgvuldigheid, intellectueel eigendom en de mogelijkheid tot tussentijdse beŽindiging.

Arbeidscontract: bevat een omschrijving van de functie of het soort werk van uw medewerker. Ook de duur van het contract (vast of flex), het aantal werkuren, de hoogte van het salaris en wanneer dit wordt uitbetaald, zijn gegevens die in het arbeidscontract staan. Andere belangrijke afspraken zijn de hoogte van de vakantietoeslag, het aantal vakantiedagen, de pensioenregeling en een concurrentiebeding.

Heldere communicatie
Ook heldere communicatie is nodig om misverstanden te voorkomen. Spreek het arbeidscontract door met uw medewerker en zorg ervoor dat hij met vragen altijd bij iemand terecht kan. Maak notities van telefoongesprekken en persoonlijke ontmoetingen met uw klant of leverancier en bevestig in e-mails wat u toen afgesproken heeft. Mocht het conflict leiden tot een rechtszaak dan staat u met een goede documentatie een stuk sterker.

Juridische hulp
Komt u toch in conflict met een zakelijke relatie? Dan kunt u voor hoge kosten komen te staan. Met een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hoeft u zich daarover geen zorgen te maken. Neem contact op met ons kantoor voor een advies over de rechtsbijstandverzekering die past bij uw bedrijf.



11-01-2018
Kvk nummer 11006144| WFT nummer 12013311| Disclaimer | PrivacyWebsite by DenK Internet Solutions
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als AddThis, YouTube of Facebook kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.
Meer informatie

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan de site gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video’s van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top